התמכרות למין: הפרעת בריאות הנפש המאופיינת בהתנהגות מינית כפייתית


נכתב בתאריך: 10/12/2023

שתף / שתפי את הסיפור בפייסבוק או בוואטסאפ

התמכרות למין היא הפרעה שבה אדם עוסק בפעילויות מיניות כפייתיות המובילות לפגיעה ביכולת לשמור על מערכות יחסים, לעסוק בטיפול עצמי ולעמוד בדרישות העבודה או האקדמיה. ההפרעה משפיעה על כמעט 9 מיליון אמריקאים, ולעתים קרובות הופכת חמורה יותר כאשר היא אינה מטופלת, מה שמוביל לבעיות בריאות פיזיות ונפשיות מוגברות. מאמר זה ידון בשכיחות ההתמכרות למין, אופי ההפרעה, הסיכונים הנלווים והטיפולים הזמינים.

שכיחות ואופי ההתמכרות למין

התמכרות למין היא הפרעה שאינה מובנת כהלכה אשר בדרך כלל אינה מוערכת כראוי בשכיחותה ובחומרתה. זה יכול להתבטא בצורות רבות, וההערכה היא כי 3 – 6% מהאוכלוסייה נאבקים עם צורה כלשהי של התמכרות למין. גברים נוטים יותר לכאורה להפרעה, אם כי נשים עשויות גם להיאבק עם התמכרות למין.

בבסיסה, התמכרות למין היא בעיה של שליטה. היא מאופיינת בחוסר יכולת של הפרט לשלוט בדחפים ובהתנהגות מינית, מה שמוביל לרגשות אשמה ובושה ולעתים קרובות לשיבוש בחייו. בנוסף, אנשים עם התמכרות למין מפגינים בדרך כלל דפוסים של אימפולסיביות, קומפולסיביות מינית ושיפוט לקוי ביחס להתנהגויות מיניות. אנשים הנאבקים בהתמכרות למין עוסקים לעתים קרובות במגוון רחב של פעילויות מיניות בסיכון גבוה כגון שימוש תכוף בבני זוג אנונימיים, צפייה מוגזמת בפורנוגרפיה, נתוני סייברסקס, עבודת מין ואקסהיביציוניזם.

סיכונים הקשורים להתמכרות למין

למרות שבעיות בריאות הנפש הקשורות להתמכרות למין מתועדות היטב, הסיכונים הפיזיים לעתים קרובות אינם כאלה. סיכונים אלה כוללים התכווצות של מחלות המועברות במגע מיני, הריונות לא רצויים, פוריות וסיכון לתקיפה מינית. עיסוק בהתנהגות בסיכון גבוה עקב ההפרעה יכול גם להוביל לסיכונים בריאותיים פיזיים חמורים יותר מכיוון שהוא יכול לעכב את חוש השיפוט של הפרט. ההשפעות של ההפרעה יכולות להוביל לתחושה מוגברת של אימפולסיביות או התעלמות מבטיחות שעלולה לגרום לתאונה או קטטה פיזית.

כאשר מדובר בהפרעה, אנשים רבים שוכחים את הסיכון להשלכות משפטיות גם על פעילות מינית בסיכון גבוה. אנשים עם התמכרות למין עלולים להעמיד את עצמם במצב מביך ואין זה בלתי מתקבל על הדעת שאדם מכור ייעצר בגין עיסוק בפעילות בלתי חוקית.

טיפולים בהתמכרות למין

ניהול התמכרות למין יכול להרגיש כמו אתגר בלתי עביר, אך ישנם מספר טיפולים מקובלים ומבוססי ראיות זמינים. טיפול קוגניטיבי התנהגותי, פסיכותרפיה ותוכנית 12 הצעדים הם כולם טיפולים מעשיים להתמכרות למין.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מחנך אנשים לשנות את התנהגותם על מנת לנהל ביעילות את המצב. שכנוע האדם להשלים עם ההפרעה שלו ומה מניע אותו לעסוק בהתנהגות מתפשרת בריאות הוא בראש סדר העדיפויות של הטיפול. טיפול זה מתמקד בשינוי התנהגות על ידי ביסוס אורח חיים בריא יותר שבמרכזו מודעות ואחריות אישית על מנת למנוע הישנות. במהלך הטיפול, הפרט נלמד מיומנויות לזהות ולמתן התנהגות שלילית.

קראו עוד
פסיכותרפיה משתמשת בהתמקדות ברגשות ולא בהתנהגות כדי לטפל באדם הסובל מהתמכרות למין. הכרה והתייחסות לגורמים הבסיסיים המביאים לדפוסי ההתנהגות היא המטרה העיקרית של טיפול כזה. בדרך כלל, הפרט ישתמש השתקפות עצמית כדי לזהות טריגרים ולאחר מכן לפתח דרכים שבהן לספק את הדחפים בצורה בריאה או ליישם טכניקות כדי למנוע את אלה לא בריאים.

תוכנית 12 הצעדים היא גם צורה פופולרית של טיפול בהתמכרות למין. הנחת היסוד של התוכנית היא שהפרט יכול להפיק תועלת משינוי גישה ויחסי ציבור לעומת הכתבת התנהגות. תוכנית 12 הצעדים פורסת תוכנית בת 12 נקודות המשמשת לבניית מערכת תמיכה חיובית, ניהול אחריות, טיפוח רוחניות וטיפוח משמעת עצמית מוסרית. השתתפות בדיונים קבוצתיים עם חברים אחרים מאפשרת לאדם לקבל תחושה של הבנה של ההפרעה שלהם ובסופו של דבר לסייע בתהליך הריפוי.

התמכרות למין היא הפרעה חמורה ורחבת היקף המשפיעה על חלק ניכר מהאוכלוסייה. הסימפטומים שלה יכולים להתבטא במגוון דרכים, אך הכוונה הכוללת של ההתמכרות זהה ויכולה להזיק מאוד לאדם. עם הבנה של ההפרעה, כמו גם שפע של תוכניות טיפול זמינות, זה הפך את המציאות עבור אלה הסובלים מהפרעה זו לנהל חיים בריאים ומספקים יותר ללא כבלי ההתמכרות.

התגובות נבדקות לפני הפרסום

מאמרים נוספים

לחקור את העיר התוססת של תל אביב: מיזוג של מודרניות ומסורת
חדש!

לחקור את העיר התוססת של תל אביב: מיזוג של מודרניות ומסורת

תל אביב, הידועה גם בשם "העיר הלבנה", היא מטרופולין שוקק ודינמי הממוקם על חוף הים התיכון של ישראל. זוהי עיר […]

לקריאה »
נערות ליווי, הידועות גם בשם נערות ליווי, היו חלק מהחברה במשך מאות שנים ומילאו תפקיד משמעותי בתרבויות וחברות שונות לאורך ההיסטוריה. למרות אופיין השנוי במחלוקת, נערות ליווי המשיכו לשגשג ולספק שירותים לאנשים המחפשים חברות, אינטימיות ולפעמים בידור. במאמר זה נעמיק במקצוע נערות הליווי, נחקור את ההיסטוריה שלהן, את עבודתן ואת ההשפעה שיש להן על החברה.
לשבור את המעגל: להתגבר על הסכנות של התמכרות לפורנו

לשבור את המעגל: להתגבר על הסכנות של התמכרות לפורנו

פורנוגרפיה קיימת כבר מאות שנים, אך עם עליית הטכנולוגיה והנגישות הקלה, נוכחותה הפכה בולטת יותר בחברה שלנו. היא הפכה כעת […]

לקריאה »